کلمات_قصار_نهج_البلاغه
وقال عليه السلام :
الظَّفَرُ بالْحَزْمِ، وَالْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ، وَالرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الاَْسْرَارِ.
پيروزى در پرتو تدبير و احتياط است و تدبير و احتياط به تفكر است.
و تفكر صحيح به نگهدارى است.
امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه و پرمايه در سه جمله کوتاه رمز پيروزى را در کارها بيان مى کند. نخست مى فرمايد: «پيروزى در گرو تدبير است»; (الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ).
«حَزْم» که به معناى دورانديشى و مطالعه عواقبِ کار است، يکى از مهم ترين عوامل پيروزى است، زيرا افراد سطحى نگر که گرفتار روزمرّگى هستند در برابر حوادث پيش بينى نشده به زودى به زانو در مى آيند و رشته کار از دستشان بيرون مى رود و شکست مى خورند.
در حديث ديگرى در غررالحکم امام مى فرمايد: «مَنْ أخَذَ بِالْحَزْمِ اسْتَظْهَرَ وَمَنْ أضاعَ الْحَزْمَ تَهَوَّرَ; کسى که حزم و دورانديشى بر گيرد پيروز مى گردد و کسى که آن را ضايع کند به هلاکت مى افتد»
سپس امام(عليه السلام) در جمله دوم مى فرمايد: «حزم و دورانديشى در گرو به کار گرفتن فکر است»; (وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ)
«اجالة» به معناى جولان دادن و «رأى» به معناى فکر است و منظور از جولان دادن فکر اين است که انسان همچون اسب سوارى که در تمام اطراف ميدان نبرد، قبل از شروع گردش مى کند تا از نقاط ضعف و قوت با خبر شود، بايد در مسائل مهم نيز چنين کند و تمام جوانب يک مسئله را از خوب و بد بدون اغماض بررسى کند تا بتواند تصميم صحيح بگيرد
شخصى به رسول خدا(صلى الله عليه وآله) عرض کرد: اى رسول خدا! به من سفارشى کن. فرمود: اگر بگويم مى پذيرى؟ عرض کرد: آرى! پيامبر اين جمله را سه بار تکرار کرد و در هر سه بار آن مرد گفت: آرى اى رسول خدا! پيامبر فرمود: «فَإِنِّي أُوصِيکَ إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْر فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ يَکُ رُشْداً فَامْضِهِ وَ إِنْ يَکُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ; من به تو سفارش مى کنم هنگامى که تصميم بر انجام کارى گرفتى در عاقبت آن بينديش اگر کار صحيحى بود انجام ده و اگر گمراهى بود از آن خوددارى کن».
به يقين حزم و دورانديشى ايجاب مى کند که انسان افزون بر استفاده از فکر خويش، از افکار ديگران نيز بهره بگيرد، همان گونه که در حديثى از امام باقر(عليه السلام)مى خوانيم که فرمود: «از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پرسيدند حزم و دورانديشى چيست؟
فرمود: مشورت با صاحب نظران و پيروى از آنها».
گاه براى رسيدن به پيروزى بايد از نقشه پيچيده و مختلفى استفاده کرد که آگاهى دشمن بر آن سبب نابود شدن وى است، از اين رو امام(عليه السلام) در سومين و آخرين جمله حکمت آميز فوق مى فرمايد: «تفکر صحيح در گرو نگه دارى اسرار است»; (وَ الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الاَْسْرَارِ).
در حديث ديگرى که از امام(عليه السلام) در غررالحکم نقل شده مى خوانيم: «سِرُّکَ أسيرُکَ فَانْ أفْشَيْتَهُ صِرْتَ أسيرَهُ; راز تو اسير توست; اما اگر آن را افشا کردى تو اسير آن مى شوى»
در حديث ديگرى از امام جواد(عليه السلام) آمده است: «إِظْهَارُ الشَّيْءِ قَبْلَ أَنْ يُسْتَحْکَمَ مَفْسَدَةٌ لَهُ; اظهار کردن چيزى (سرى از اسرار) پيش از آنکه مستحکم شود و به نتيجه برسد موجب فساد آن است»
از بعضى روايات معصومين استفاده مى شود که اسرارتان را حتى به همه دوستان هم نگوييد، زيرا احتمال تغيير حالت در آنان وجود دارد. امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: «لاَ تُطْلِعْ صَدِيقَکَ مِنْ سِرِّکَ إِلاَّ عَلَى مَا لَوِ اطَّلَعَ عَلَيْهِ عَدُوُّکَ لَمْ يَضُرَّکَ فَإِنَّ الصَّدِيقَ قَدْ يَکُونُ عَدُوَّکَ يَوْماً مَا; اسرارت را حتى به دوستت مگو مگر در آنجا که اگر دشمن تو بر آن سر آگاه شود ضررى به تو نمى رساند، زيرا دوست ممکن است روزى به صورت دشمن درآيد».
گفتنى است که انسان گاهى سر خود را براى دوست مطمئنى بيان مى کند غافل از آنکه آن دوست نيز ممکن است دوست مطمئن ديگرى داشته باشد و سومى نيز به همين صورت، ناگاه متوجه مى شود که اسرارش همه جا بر سر زبان هاست.
از اين رو شاعر پرمايه، سعدى شيرازى مى گويد:
به دوست گرچه عزيز است راز دل مگشاى *** که دوست نيز بگويد به دوستان عزيز!
فرم در حال بارگذاری ...
آخرین نظرات